Er ontstond vorige week aardig wat ophef toen in Duitsland openbare kunstwerken werden verkocht. Waarom ophef? Omdat de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen met de opbrengst van de kunstveiling in Keulen een nieuw casino wil bouwen—en überhaupt omdat je niet zomaar openbare kunstwerken verkoopt.
De Deutsche Kulturrat vreest dat hiermee een verkeerd voorbeeld wordt gegeven en dat overheden in nood openbare kunst gaan verkopen om van hun financiële sores af te komen. De kunst leverde overigens in totaal 120 miljoen euro op, waarvan 80 miljoen naar het Duitse casinobedrijf Westspiel gaat.
Warhol
Op woensdag werden in de Amerikaanse wereldstad New York twee kunstwerken van de hand van beroemde kunstenaar Andy Warhol geveild. Je zou denken dat dergelijk nieuws niets met casino’s te maken heeft, maar in dit geval klopt dat niet. Met de veilingopbrengst die de kunststukken opleverde is de deelstaat Noordrijn-Westfalen in Duitsland namelijk van plan in Keulen een nieuw casino te bouwen.
De excentrieke maker van de kunstwerken, Andy Warhol, zou het zelf waarschijnlijk bijzonder vermakelijk hebben gevonden dat er met de opbrengst van twee van zijn werken een casino gefinancieerd zal worden, maar in Duitsland barstte een hevige discussie los. Volgens sommigen is het onbehoorlijk en sterker nog, zou het verboden moeten zijn, om openbare kunst te verkopen.
Precedent
Een flink aantal museumdirecteuren in Duitsland reageerde ontstelt. Zij beweerden: “Er wordt hiermee een precedent geschapen. Kunst in openbare musea is niet langer veilig.” Noordrijn-Westfalen kreeg flink wat commentaar als gevolg van deze actie. Ook Hannelore Kraft, de bij onze oosterburen populaire minister-president werd daarbij onder vuur genomen.
Zij reageerde echter door te zeggen dat casinobedrijf Westspiel—dat tot voor kort eigenaar van de beide Warhol-kunstwerken was—helemaal zelf moest weten wat het met de kunstwerken wilde doen. Volgens de Duitse minister-president zijn de stukken namelijk geen “direkter Landesbesitz”. De Deutsche Kulturrat denkt dat er een doos van Pandora is geopend. “Men weet nu: er zal weliswaar kritiek zijn als openbaar kunstbezit wordt verkocht, maar het levert uiteindelijk wél geld op.”