Het is de 19e eeuw als twee krantenmagnaten, Joseph Pulitzer en William Randolph Hearst, de lezersmarkt in New York voor zich proberen te winnen. Hun kranten, respectievelijk de New York World en New York Journal, brengen sensationele, en soms verzonnen nieuws naar buiten om zo meer kranten aan de man te brengen. Want sensationele berichtgeving, of het nou klopt of niets, verkoopt kranten.
Fake news is van alle tijden
Hoewel het dus misschien wel zo lijkt, is fake nieuws dus absoluut geen nieuw fenomeen. Fake nieuws en niet kloppende berichten bestaan al sinds jaar en dag, maar de verspreiding gaat tegenwoordig razendsnel door het gebruik van sociale media. Sterker nog, ‘echt’ nieuws, oftewel onpartijdige berichtgeving dat gebaseerd is op onderzoek van onafhankelijke journalisten, is zelfs een vrij recente uitvinding. Voor het midden van de 19e eeuw werden feit, fictie, nieuws, en propaganda vaak kriskras door elkaar heen gebruikt in de berichtgeving.
Sociale media als aanjager
We hoeven ons ook niet heel erg druk te maken over het bestaan van fake news. De manier waarop de nieuwe media deze berichten verspreidt is echter wel zorgwekkend te noemen. De razendsnelle verspreiding via de sociale media zorgt namelijk voor een situatie waarin de effecten veel grootschaliger kunnen zijn dan vroeger. Iedereen kan tegenwoordig immers content plaatsen op op het internet, waardoor het steeds moeilijker wordt om onderscheid te maken tussen nieuws, nepnieuws en advertenties. Dat dit soort neppe nieuwsberichten nu ook de casino wereld hebben bereikt, komt dan ook niet echt meer als een verrassing.
Als nepnieuws ook het casino bereikt
Zo kwam Opgelicht?! onlangs een bericht tegen, waarin niemand minder dan nieuwslezeres Dionne Stax zou laten zien hoe je binnen korte tijd miljonair kunt worden. Het nieuws werd verspreid via Facebook en bevatte een link die weer verwijst naar een nep nieuwsartikel. Een kersverse miljonair vertelde daarin hoe hij zichzelf rijk had gespeeld in het casino. Dit casino zou al haar spelers zogenaamd steenrijk maken door een bepaald systeem dat enorme winsten genereert. Zelfs het NOS logo werd misbruikt om enigszins geloofwaardig over te komen. De naam van de prijswinnaar? Ene Jeroen Jong. En het gezicht dat daarbij hoorde was weer van een Engelse acteur die de hoofdrol speelde in de shortfilm Homeless. Oftewel, er wordt van alles bij elkaar gelogen en gephotoshopt. Dit is fake nieuws anno 2017.