Ga je in een live casino spelen, dan doe je er slim aan geen Red Bull te drinken. Althans, dat moeten we geloven naar aanleiding van een onderzoek onder Red Bull-drinkers. Uit dit onderzoek (met een erg lange naam) bleek dat drinkers van het beroemde energiedrankje meer risico’s zouden nemen tijdens het spelen van bijvoorbeeld live blackjack of live roulette.
Red Bull geeft vleugels bij live casino spelen
Wie kent de beroemde slogan van het evenzo beroemde energiedrankje niet? ‘Red Bull geeft je vleugels.’ Kennelijk geldt dat in het bijzonder voor in een live casino spelen. Neem je plaats aan een live speeltafel met een energiedrankje achter je kiezen, dan zou je meer risico nemen.
Onderzoek naar de combi alcohol-Red Bull
Wanneer mensen in een live casino spelen, zijn er bepaalde dingen die invloed hebben op hun speelgedrag. Hetzelfde geldt voor spelen in een fysiek casino. Zo heeft een stel wetenschappers bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het effect van Red Bull op het gokgedrag van mensen.
Circa 150 mannen namen deel aan het onderzoek, dat de lange naam ‘Placebo effects of marketing labels on perceived intoxication and risky attitudes and behaviors’, kreeg. In het onderzoek lag de nadruk op het placebo-effect van Red Bull.
Het onderzoek naar het effect van de combi alcohol-Red Bull is te lezen op ScienceDirect.com.
Kom maar door met die cocktails!
De 154 mannen die meededen aan het onderzoek, worden geclassificeerd als ‘sociale drinkers’: mensen die geregeld alcohol nuttigen. Tijdens het gokken kregen ze diverse drankjes voorgeschoteld. Eigenlijk waren het precies dezelfde mixdrankjes, maar dan met drie verschillende namen:
- Wodka-cocktail
- Exotische fruitcocktail
- Red Bull-wodka-cocktail
Elke proefpersoon kreeg vooraf te horen dat hij een alcoholisch drankje geserveerd kreeg, maar niet iedereen wist dat er naast wodka en vruchtensap ook Red Bull in zat.
BART, oftewel Balloon Analogue Risk Task
Tijdens het nuttigen van de alcoholische energiecocktails mochten de proefkonijnen een gokspel spelen op de computer. Het was niet zomaar een gokspel, maar een wetenschappelijke manier om te testen wanneer mensen al dan geen risico’s nemen. Deze test heet de Balloon Analogue Risk Task (BART).
Door middel van BART kan men het gedrag van deelnemers meten. Dit gebeurt aan de hand van een systeem van belonen. BART is een computertest waarbij deelnemers een ballonnetje kunnen opblazen door op een knop te klikken. Elke keer dat ze de ballon verder opblazen, wordt er geld bij een beloning opgeteld. Die beloning ontvangen de deelnemers alleen als ze hem cashen voordat de ballon knapt. Want ja, die kans bestaat ook. En wanneer dat gebeurt, vervalt de beloning volledig. Met elke klik neemt de beloning dus toe, maar ook het risico op het knappen van de ballon.
Idee sterker dan drankje zelf
In het specifieke onderzoek naar het placebo-effect van Red Bull (Heeft weten dat je Red Bull drinkt invloed op je gokgedrag?) kwamen de volgende resultaten naar boven:
De mannen die wisten dat ze een cocktail dronken waar Red Bull in verwerkt was, namen grotere risico’s. Deze mannen bliezen de ballon verder op dan de andere deelnemers: in totaal zo’n 12 procent meer. De ballon knapte ook vaker.
Bovendien voelden de Red Bull-mannen zich meer aangeschoten dan de andere twee groepen. Vreemd, want iedere deelnemer had exact hetzelfde gedronken. Volgens de onderzoekers komt dit door de Red Bull-reclamecampagnes en de nieuwsberichten dat energiedrank en alcohol samen ervoor zou zorgen dat jongeren sneller dronken werden.