Als zowel de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) als de Belgische Kansspelcommissie zich erover buigen of games met loot boxes moeten worden gezien als kansspelen, dan moet er haast wel iets aan de hand zijn. Spelers kunnen namelijk in steeds de zogeheten loot boxes of loot crates bepaalde upgrades tegen betaling bemachtigen. En omdat de speler van tevoren niet weet wat erin zit, zou dat wel eens verslavend kunnen zijn. Vooral omdat het om kwetsbare groepen gaat.
Verslavende upgrades
Als je een beetje van gamen houdt, dan kun je er niet meer omheen dat steeds meer online video games lootboxen verwerken in hun spellen. Zo komen deze boxes voor in populaire spellen zoals Call Of Duty WW2, Battlefront II en FIFA. In deze spellen zijn schatkisten verwerkt die allerlei upgrades bevatten, als daarvoor betaalt wordt tenminste. En die upgrades geven bieden weer allerlei voordelen ten opzichte van andere spelers. Tenminste, als je geluk hebt. Als het even tegenzit krijg je namelijk een feature waar je niets aan hebt. Want de inhoud van de lootbox is van tevoren niet bekend. Hierdoor zijn er spelers die alsmaar een nieuwe lootbox aanschaffen in de hoop dat ze dan wel een feature krijgen waar ze wat aan hebben. En dit heeft natuurlijk wel heel veel weg van een kansspel.
Een ethische kwestie
Vooral minderjarige gebruikers lopen het gevaar dat ze in een soort van verslaving vallen.
De spellen zouden zelfs kunnen leiden tot gokschulden, omdat er maar elke keer een nieuwe lootbox wordt aangeschaft. Veel games worden immers gespeeld op het scherpst van de snede, waardoor er impulsieve beslissingen worden genomen. Ook is er veel sociale druk bij multiplayer games. Hierdoor wordt het een ethische kwestie. Een klein deel is bereid om te betalen voor lootboxen. En dat deel is weer te splitsen in twee groepen; de spelers die genoeg financiële ruimte hebben of de kwetsbare mensen. Als de lootboxes wettelijk worden beschouwd als gokken, dan betekent dat de game ontwikkelaars een fikse boete krijgen. Ook is het aannemelijk dat de games niet meer verkocht mogen worden aan minderjarige spelers. Want als aanbieder van kansspelen moet je over een vergunning beschikken.
Betalen om te winnen
Een van de grootste punten van kritiek op de lootboxes is dat je ze als speler echt nodig hebt om door te kunnen spelen. Een speler die besluit tot aankoop, komt duidelijk in het voordeel ten opzichte van andere spelers. Doe je dat niet, dan mag je je opmaken voor voor 4528 uur Battlefront II. Zo lang duurt het namelijk om de karakters op eigen kracht vrij te spelen. Voor 2100 dollar ben je klaar. En dat is pay-to-win. Dat is niet alleen heel erg duur, maar ook heel erg oneerlijk.