Weinig sectoren hebben zo’n snelle groei doorgemaakt als de eSports-sector. Deze voormalige ‘nichemarkt’ is veranderd in een mainstream fenomeen, dat de media- en technologie-industrie steeds meer weet te veroveren. Er zijn zelfs al eSports-wedstrijden die meer kijkers trekken dan traditionele sporttoernooien, en dat betekent dat bedrijven de potentie beginnen te zien. Grote gaming- en online mediabedrijven zoals Apple, Electronic Arts (EA) en Netflix zijn al helemaal om.
Wat ooit een voor sommigen een niet-bestaande markt was, is veranderd in een industrie van in totaal 1,1 miljard dollar. Toernooien, professionele competities en kijkcijfers stijgen naar nieuwe hoogtepunten en doen niet onder voor de grote sportevenementen. In 2016 keken er bijvoorbeeld meer mensen naar de finale van populaire eSports-game League of Legends dan naar de NBA-finales. En dus kan er de komende jaren flink wat geoogst worden in deze markt.
Boom in eSports
In tegenstelling tot traditionele sporten, die de afgelopen jaren een beperkte groei hebben gekend, zijn eSports in een enorm tempo aan populariteit gegroeid. Volgens een Goldman Sachs-rapport wordt voorspeld dat de eSports-markt de komende drie jaar zal verdubbelen. Een van de eerste games die aan grote populariteit wist te winnen, was StarCraft 2 van Activision-Blizzard. Sindsdien heeft het bedrijf veel meer succesvolle games ontwikkeld, zoals Overwatch. Over wat voor cijfers we het dan hebben? Wat dacht je van 40 miljoen spelers en 11 miljoen kijkers via livestreaming.
Miljoenen aan prijzengeld
Een ander belangrijk eSports-spel, Fortnite, leverde in maart 2018 alleen al 223 miljoen dollar op. Fortnite-makers Epic Games zullen in 2019 maar liefst 30 miljoen dollar weggeven tijdens het toernooi Fortnite World Cup. Ondertussen heeft ’s werelds populairste Fortnite-streamer Ninja bijna 10 miljoen aan inkomsten binnen weten te halen in 2018. Andere gaminggiganten, zoals EA, werken ook nauw samen met de eSports-community. Hun FIFA 18 Global Series zag wereldwijd meer dan 20 miljoen spelers deelnemen aan een reeks toernooien. Ook in Nederland is er zelfs sprake van een eDivisie. En wie inmiddels eSports zegt, kan ook niet heen om de potentie wat betreft sportweddenschappen.
Gamestreaming als nieuwe goudmijn
Net zoals grote gamingbedrijven profiteren van de eSports-trend, doen toegewijde eSports-mediaplatforms hetzelfde. Grote streamingbedrijven zoals Netflix beschouwen eSports als een belangrijke inkomstenbron. Want de gigantische sportevenementen zouden zomaar eens interessant kunnen zijn om te streamen. Dat weet het bedrijf Enthusiast Gaming Holdings inmiddels ook. Nadat Enthusiast Gaming is uitgegroeid tot het grootste beursgenoteerde bedrijf voor videogamemedia in Noord-Amerika, heeft het een stijging in de jaaromzet van 625% gekend. En dat zijn cijfers die de gemiddelde gokker wel zal aanspreken. Veel liefhebbers van videoslots houden namelijk niet alleen van het gokelement, maar ook van de gameplay. Oftewel, winnen door te gokken op de wedstrijden of geld verdienen door zelf te spelen, dat klinkt zo slecht nog niet.