Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

Lootboxes krijgen de schuld van stijging jonge probleemgokkers

Lootboxes krijgen de schuld van stijging jonge probleemgokkers

We meldden onlangs al hoe de Belgische Kansspelcommissie keihard is in z’n opinie over lootboxes. Het gevolg? Dat er meerdere keren gedreigd werd met het verbieden van games met lootboxes. En inmiddels heeft de Kansspelcommissie woord bij daad gevoegd: onlangs werden er namelijk drie games verboden en van de markt gehaald.

Hoewel niet iedereen het erover eens is (in Frankrijk) – lootboxes niet als schadelijk beschouwd – zijn veel landen veel mening dat lootboxes gokverslavingen in de hand werken. De Gambling Commission, de Britse kansspelcommissie, kwam onlangs met een verontrustende conclusie: lootboxes in videogames zijn de boosdoener van steeds meer jeugdige gokverslaafden. We lichten het toe.

Stijging probleemgokkers tot 16 jaar

Volgens een onderzoek van de Gambling Commission is het aantal probleemgokkers tussen 11 en 16 jaar gestegen naar 55.000, met nog eens 70.000 jongeren die een verhoogd risico lopen op gokverslavingen en 450.000 kinderen die regelmatig gokken. De bevindingen stelden vast dat bijna een miljoen jonge mensen eraan werden blootgesteld via lootboxes in videogames. In het geval van voetbalgame FIFA 19 wordt gehandeld in spelerskaarten die kunnen worden gekocht en vervolgens worden doorverkocht. Terwijl zo’n kaart normaal gesproken zo’n anderhalve euro kost, is de kans slechts 4,5% dat de koper één van de beste spelers weet te bemachtigen en daardoor dus echt voordeel heeft van de aankoop.

Miljarden aan extra inkomsten voor gameontwikkelaars

Gameontwikkelaars zijn al heel lang op zoek naar manieren om spelers te verleiden extra geld uit te geven aan hun games. Volgens TechSpot heeft uitgever Activision Blizzard vorig jaar meer dan de helft van zijn jaarlijkse omzet van $ 7,16 miljard (ongeveer € 6,30 miljard) weten te verdienen door in-game aankopen in games, zoals Call of Duty en Overwatch. Het is vooral spijtig om te zien dat dit soort in-game aankopen vaak nodig zijn om verder te kunnen in het spel, of in elk geval op een fatsoenlijk tempo verder te komen. Dit zorgt voor een pay-to-win opzet, die steeds meer gokautoriteiten tegen het zere been stoot en nu dus ook officieel voor meer jeugdige probleemgokkers zorgt. De internationale gokautoriteiten werken nu samen aan een oplossing. Zodra die er komt, hoor je het als eerste via Livecasino.nl. Wordt binnenkort ongetwijfeld vervolgd.