Bij gamen denken we van oudsher niet meteen aan gokken, maar toch begint het steeds meer op gokken te lijken. Dat stelt de Kansspelautoriteit (KSA) althans. Volgens de autoriteit is er namelijk steeds meer overlap tussen games en kansspelen. Zo worden online games en kansspelen lang niet altijd gescheiden van elkaar aangeboden. En dat is een zorgwekkende ontwikkeling.
Op websites waar games kunnen worden gespeeld, wordt bijvoorbeeld uitgebreid reclame gemaakt voor gokken. Andersom geldt dat ook. Bovendien duiken er in games allerlei gokelementen op, terwijl populaire casinospellen zoals roulette ook steeds meer in een game-omgeving worden verpakt. Hierdoor is het moeilijk om onderscheid te maken.
Onderzoek in opdracht van de KSA
Uit onderzoek blijkt nu dan ook dat één op de twee jongeren die online games speelt de overstap maakt naar gokken. De jongeren zelf zien dit niet zozeer als een overstap, omdat er niet gestopt wordt met gamen. De KSA gaf in oktober 2017 daarom opdracht tot twee studies naar de invloeden van social gaming. Daarbij werden een veertigtal (voornamelijk mannelijke) gamers ondervraagd. Zij hadden een leeftijd tussen 13 en 31 jaar en werden gevraagd naar hun speelgedrag. Daaruit blijkt dat in het digitale domein steeds meer mengvormen van gamen en gokken bestaan. Dat scheiding tussen de twee ver te zoeken is, blijkt wel uit de opzet van eSports, waarbij zowel gespeeld als gegokt kan worden. In moderne videogames zitten weer elementen als lootboxes en op veel sites kan zowel een spelletje worden gespeeld als gegokt.
Risico op gokverslaving
Geschat wordt nu dat tussen 3 en 5 procent van de 12-16 jarige gamers risicovol gedrag laat zien; bij iets minder dan 1 procent zou zelfs al sprake zijn van een gameverslaving. Ook wordt gesteld dat het op jonge leeftijd spelen van kansspelen tot een hoger risico op kansspelverslaving leidt op latere leeftijd. Vrijwel alle ondervraagden zijn van mening dat het spelen van social games en kansspelen risico’s met zich meebrengt. Zo zou er steeds meer geld worden uitgegeven en werkt het verslavend om beter te worden in de game. Verder spelen ook groepsdruk en de kans op het winnen van een groot bedrag een belangrijke rol. De jongeren geven ook aan dat ze nauwelijks informatie krijgen over de risico’s. En als ze dat wel krijgen, dan zijn het bijna altijd de ouders. De KSA wil daar nu verandering in brengen door over de gevaren te waarschuwen. Want uiteindelijk is de autoriteit toezichthouder en voorlichter ineen.