We zitten nog maar net een paar maanden in 2018, maar er kan al veel gemeld worden over de ontwikkelingen in het online casinolandschap. Hierbij zijn er al verschillende trends zichtbaar die steeds meer de aandacht trekken. Al deze ontwikkelingen hebben één ding gemeen: de speler is op zoek naar inhoud.
De online gamingmarkt wordt steeds volwassener en datzelfde kan worden gezegd over de gamer zelf. De online speler is veeleisender geworden en wil meer dan alleen het winnen van prijzen. Die behoeften uiten zich in de volgende online game-ontwikkelingen:
Virtual Reality Gaming
Als we het in 2018 over gamen hebben, dan kunnen we niet meer langs Virtual Reality heen. En bij VR denken we weer aan de benodigde bril. Dat de VR-bril ontwikkelaar Oculus is overgenomen door Facebook is alleszeggend. Virtual reality-gaming in het online casino zou de gebruikerservaring nu naar een nieuwe hoogtepunt moeten helpen. Want om de ervaring nog meeslepender te maken, mag VR ook in het online casino niet meer ontbreken.
Live gaming
De live-technologie heeft al een tijd geleden z’n intrede gemaakt, maar de groei zal ook in 2018 doorzetten. Zo geven steeds meer spelers de voorkeur aan het live casino om daar live roulette te spelen, in plaats van de standaard online variant. De focus ligt nu op het ontwikkelen van bijvoorbeeld het live dealerschap. De groei van een hybride variant tussen virtual reality en live gaming zou mogelijk ook nog in 2018 kunnen plaatsvinden.
Skill based games
Vooral de jongere generatie voelt er steeds minder voor om alleen op wat knopjes te drukken om daarna af te wachten of er wordt gewonnen of niet. Skill based games bieden daarom steeds vaker uitkomst. Terwijl online games doorgaans om niets anders draaien dan louter toeval, hebben deze nieuwe type games alles weg van een echt spel. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Beeld je maar een schietspel in waarbij je moet richten op een target: hoe beter je dat doet, hoe meer winkans je hebt. Hoeveel je wint, hangt in dit geval dus helemaal van jou af.
Gamification
Vorige week meldden we al hoe steeds meer online casino’s gamification inzetten om nieuwe spelers aan te trekken. Hierbij wordt afgestapt van simpele online spellen die alleen als doel hebben om punten te scoren. Dat de online speler op zoek is naar inhoud, vertelden we ook al hierboven bij de skill based gaming. Bij gamification spreken we van ware videospelproducties waarin verhaallijnen en missies ervoor moeten zorgen dat de gamer zich verbonden voelt met het spel. Er moet niet alleen gespeeld worden om het geld, maar ook om het spel zelf. Wat dit teweeg moet brengen? Beleving. En die zogeheten win-win situatie.