De jongere gamers worden voelen er steeds minder voor om bij online kansspelen alleen op een knop te drukken en vervolgens maar af te wachten of er wordt gewonnen of niet. En dat terwijl het juist de jeugd is die massaal videogames speelt. De oplossing? Skill based games. Terwijl de wereld van kansspelen normaal gesproken om louter toeval draait, hebben deze games alles weg van een echt spel.
Als behendigheid de doorslag geeft
Het is er dan eindelijk dus toch van gekomen; videoslots die over een behendigheidsfactor beschikken. Er is bij de productie gekeken naar spelletjes die geliefd zijn bij het grote publiek en dat blijken toch de Candy Crush-achtige spellen te zijn. Als dit behendigheid aspect wordt vertaald naar de nieuwe skill based videoslots dan kun je denken aan spellen waarbij je in een gewonnen bonusronde een bepaald voordeel kunt winnen. Denk maar eens aan het schieten op een bepaald voorwerp: hoe beter het richtingsgevoel, hoe meer er gewonnen kan worden . Het uitbetalingspercentage ligt dus volledig in handen van de deelnemer zelf.
Pas na aanpassing van de wetgeving
De eerste skill based spellen zijn in de Verenigde Staten gelanceerd en komen van de hand van Caesars Entertainment. Dat ging overigens niet helemaal zonder slag of stoot, omdat de Amerikaanse wetgeving hier nog niet op was voorbereid. De wetgeving stelde namelijk dat elke speler dezelfde kansen moest hebben tijdens het spelen van een casino spel. Aangezien skill based games juist uitgaan van behendigheid zou dit dus niet meer kloppen. Er moest een wijziging komen in de richtlijnen. Daarin stond dat het huisvoordeel van het casino niet hoefde te worden gehaald. Na deze herziening kon het spel dan echt worden ontwikkeld.
Toch vallen de resultaten tegen
Begin 2016 werden de eerste skill based gaming automaten geplaatst en de verwachtingen waren hooggespannen. Er werd gekozen voor een spel met schietelementen, die scoren immers altijd goed. Ondertussen werd dit nieuwe soort spel breed uitgemeten in de communicatie richting zowel de casino’s als hun doelgroep. Mede hierdoor werd er door de branche nieuwsgierig meegekeken of dit innovatieve project zou slagen. Iets meer dan een half jaar na het plaatsen van deze nieuwe automaten werden de eerste resultaten bekeken. Opvallend was dat die volgens Caesars Entertainment flink tegenvielen. Er werd gezocht naar verklaringen en het zou komen door de positionering van de automaten in de casino’s De slots vielen niet op tussen alle andere kleurrijke automaten. Er werd besloten om het project stil te zetten. Toch blijft Caesars optimistisch gestemd. Ondertussen wordt er gekeken of het op andere plekken wel kans van slagen heeft. Misschien iets voor Nederland?