Hoe je het wendt of keert: we weten allemaal dat gokken door lang niet iedereen wordt gewaardeerd. Laat staan uitingen of reclames die met gokken te maken hebben. Voor de nieuwe Italiaanse regering vormde het al reden om een totaalverbod op gokreclames te eisen en als de nieuwe gokwet in Nederland komt, zal er ook stevig worden gediscussieerd over het al dan niet toestaan van reclames.
Ook Youtube zit ermee in de maag en dat heeft er zelfs toe geleid dat video’s die kansspelen aanprijzen offline zijn gehaald. Waar het mee te maken heeft? Ethische kwesties. Alhoewel, ethisch. De videogigant gaat wel heel erg selectief te werk bij het weghalen van video’s. En dat zorgt voor een hoop ophef. We vertellen je er meer over.
Selectief beleid
Videogigant YouTube heeft een paar video’s die gokwebsites promoten namelijk verwijderd van z’n platform. Dat is op zich wel enigszins te begrijpen, want als platform mag je immers met bepaalde richtlijnen komen waar adverteerders aan moeten voldoen. Toch lijkt YouTube wel heel selectief als het aankomt op het al dan niet verwijderen van video’s. Populaire YouTubers (Jake Paul en Bryan Le “RiceGum” voor de goede orde) hebben onlangs namelijk ook video’s geplaatst waarbij gokgerelateerde diensten werden gepromoot. Maar toen een Britse aanbieder een gokwebsite promootte, werd de advertentie ineens offline gehaald. Daarmee lijkt YouTube gericht te selecteren en dat stoot mensen nu tegen het zere been.
Wat zegt YouTube erover?
YouTube heeft de video van de Britse goksite verwijderd omdat deze naar verluidt het beleid van het platform heeft overtreden. Toch is niet op deze manier gehandeld bij de video’s van YouTubers Jake Paul en RiceGum. Dat onderscheid versterkt de kritiek op dat bekende YT’ers veel meer kunnen maken dan minder bekende gebruikers. Zelf komt het videoplatform met de volgende verklaring:
“YouTube is van mening dat videomakers transparant moeten zijn over hun doelgroepen als hun inhoud betaalde promotie van welke aard dan ook omvat. Ons beleid maakt duidelijk dat YouTube-videomakers ervoor moeten zorgen dat hun inhoud voldoet aan de lokale wetten, voorschriften en YouTube-communityrichtlijnen. Als de content in strijd blijkt te zijn met dit beleid, ondernemen we actie om de integriteit van ons platform te waarborgen.”
Wat YouTube zegt met dit statement? Eigenlijk helemaal niets. Want als we kijken naar de lokale wetten, dan mag het maken van gokreclames ‘gewoon’ in Groot-Brittannië (doelmarkt Britse aanbieder), terwijl dat in veel Amerikaanse staten (waar de Youtubers vandaan komen) juist verboden is. Wat dat betreft slaat YouTube hier dus volkomen de plank mis. Of je verbiedt alle gokgerelateerde reclames (rekening houdend met de wetten van het doelland), óf je staat ze allemaal toe. Gokken, het blijft de gemoederen bezighouden.